قطار مگلو در چین با سرعتی بیش از انتظار
تاریخ انتشار:1403/6/19 | زمان مطالعه:3دقیقه
چین اخیراً در یکی از مهمترین دستاوردهای فناوری حملونقل خود موفق شده است یک قطار مگلو (مغناطیسی معلق) جدید را آزمایش کند که به سرعت بیسابقه 1000 کیلومتر بر ساعت (621 مایل بر ساعت) دست یافته است. این آزمایش در اوت 2024 در استان شانشی انجام شد و نشاندهنده پیشرفتهای قابلتوجه چین در زمینه توسعه قطارهای فوقسریع است. قطار مگلو که به کمک نیروی مغناطیسی حرکت میکند، بدون تماس با ریل و به واسطهی میدانهای مغناطیسی به جلو حرکت میکند. در این آزمایش، قطار برای کاهش اصطکاک هوا در یک تونل کمفشار قرار گرفت؛ طراحی این سیستم تا حد زیادی مشابه با مفهوم «هایپرلوپ» ایلان ماسک است که استفاده از تونلهای خلأ را برای دستیابی به سرعتهای بسیار بالا پیشنهاد داده بود.
پروژه توسعه این قطار فوقسریع از سال 2022 آغاز شده و هدف آن ایجاد سریعترین قطار مسافری جهان است. یکی از مزایای کلیدی این قطار کاهش چشمگیر زمان سفر بین شهرهای بزرگ چین است. برای مثال، مسیر پکن به شانگهای که در حال حاضر حدود چهار ساعت به طول میانجامد، با استفاده از این قطار جدید میتواند تنها در 90 دقیقه طی شود. این دستاورد میتواند نه تنها سفرهای بینشهری را تسهیل کند، بلکه باعث افزایش رشد اقتصادی و کاهش ازدحام در سیستمهای حملونقل سنتی نیز بشود
بررسی فناوری مگلو و دستاوردهای آن
فناوری مگلو بر پایه استفاده از نیروهای مغناطیسی برای شناور کردن و حرکت قطار بدون تماس با سطح ریل است. این روش موجب کاهش شدید اصطکاک شده و امکان دستیابی به سرعتهای بسیار بالا را فراهم میکند. قطارهای مگلو نسبت به قطارهای سنتی با استفاده از چرخها و ریلها، اصطکاک کمتری دارند و از این رو توانایی رسیدن به سرعتهای فوقالعاده را دارند. اولین قطار مگلو در چین در سال 2004 در شانگهای راهاندازی شد که با سرعت 431 کیلومتر بر ساعت (268 مایل بر ساعت) حرکت میکرد، اما این دستاورد جدید نشاندهنده جهش قابلتوجهی در توسعه فناوری است
یکی از ویژگیهای کلیدی این قطارهای جدید، استفاده از تونلهای کمفشار است که مشابه تونلهای خلأ در سیستمهای هایپرلوپ است. این تونلها با کاهش فشار هوا، مقاومت هوا را به شدت کاهش میدهند و امکان حرکت قطار در سرعتهای بسیار بالا را فراهم میکنند. همچنین از میدانهای مغناطیسی فوقرسانا برای تعلیق قطار و حرکت آن استفاده میشود. این نوع فناوری، اصطکاک زمینی را تقریباً به صفر رسانده و اصطکاک هوا نیز به دلیل تونلهای خلأ بسیار کم است. در نتیجه، امکان دستیابی به سرعتهای بیش از 1000 کیلومتر بر ساعت به واقعیت پیوسته است
از منظر اقتصادی نیز، این پروژهها میتوانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی مناطق مختلف چین ایفا کنند. با کاهش زمان سفر و افزایش دسترسی به منابع و خدمات، مناطق بیشتری از کشور میتوانند به جریان اقتصادی ملی متصل شوند. علاوه بر این، این فناوری میتواند تأثیرات مثبتی بر محیط زیست داشته باشد، زیرا سفرهای هوایی که یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانهای هستند، میتوانند تا حدی با این نوع حملونقل جایگزین شوند
ین قطار مگلو جدید تنها بخشی از یک برنامه گستردهتر چین برای توسعه سیستمهای حملونقل آینده است. با افزایش شهرنشینی و نیاز به جابجایی سریعتر میان شهرهای پرجمعیت، چنین فناوریهایی میتوانند تحولی عظیم در سیستمهای حملونقل بینشهری ایجاد کنند. به گفته مقامات، چین برنامه دارد تا این قطارهای فوقسریع را برای مسافرت بین شهرهای بزرگ به کار بگیرد و بدین ترتیب زمان سفرها را به شدت کاهش دهد. این امر میتواند مزایای زیادی از جمله افزایش بهرهوری، کاهش انتشار کربن، و کاهش ترافیک زمینی داشته باشد
چالشها و آینده توسعه
با وجود پیشرفتهای بزرگ، توسعه قطارهای مگلو با چالشهای خاصی نیز همراه است. یکی از مهمترین چالشها، هزینههای بالای ساخت و نگهداری سیستمهای مگلو است. احداث تونلهای خلأ و استفاده از فناوریهای پیشرفته برای کنترل و مدیریت حرکت این قطارها نیازمند سرمایهگذاریهای عظیم است. همچنین مسائل فنی مانند کنترل دما در تونلهای خلأ و مدیریت انرژی مورد نیاز برای ایجاد میدانهای مغناطیسی قدرتمند نیز از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
بهرغم این چالشها، چین با توجه به سرمایهگذاریهای گسترده در این حوزه، امیدوار است که بتواند این سیستم حملونقل جدید را به صورت عملیاتی و در مقیاس بزرگ پیادهسازی کند. در صورت موفقیت، این قطارهای فوقسریع میتوانند نه تنها در چین بلکه در سایر نقاط جهان نیز بهکار گرفته شوند و استانداردهای جدیدی برای حملونقل سریع و کارآمد به وجود آورند